Verhuizing of adreswijziging doorgeven

Aanvragen

Voor : particulier

U kunt uw verhuizing direct via internet doorgeven als u in de gemeente gaat of blijft wonen. Gebruik daarvoor uw DigiD of voeg een foto/scan van uw legitimatiebewijs toe als bijlage. U kunt uw nieuwe adres al aan de gemeente doorgeven voordat u echt verhuist. Dit kan 4 weken van tevoren. Als u al verhuisd bent, dan moet u dit binnen 5 dagen bij de gemeente melden.

Verhuizing doorgeven met DigiD

Verhuizing doorgeven met een foto/scan van uw legitimatiebewijs

Bij iemand inwonen

Gaat u bij iemand wonen? Dan heeft u toestemming nodig van de hoofdbewoner (de volwassene die al op uw nieuwe adres woont). De hoofdbewoner kan zijn of haar toestemming hieronder doorgeven. U kunt ook een geschreven verklaring van de hoofdbewoner inscannen en toevoegen aan uw internetaangifte.

Toestemming geven voor inwoning (met DigD)

Briefadres

Heeft u geen woonadres als bedoeld in de Wet Basisregistratie Personen (BRP)? Dan kunt u zich in de BRP (tijdelijk) inschrijven op een briefadres (postadres). Dit kan bijvoorbeeld als u in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of een gevangenis verblijft.

Adresonderzoek

Staan op uw adres personen ingeschreven die daar niet meer wonen? Dan kunt u de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan een adresonderzoek starten als er twijfel bestaat over het adres van personen in de Basisregistratie personen (BRP). Bijvoorbeeld als u post krijgt van oude bewoners. Of misschien heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken. De gemeente doet dan onderzoek naar het nieuwe adres van deze persoon. Heeft  u vragen over het onderwerp adresonderzoek, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 0165-349500.

Komt u vanuit het buitenland?

Vestigt u zich vanuit het buitenland in de gemeente Rucphen, kijk dan op Vestiging-in-Nederland

Naar het buitenland 

Ook uw vertrek naar het buitenland kunt u rechtstreeks via internet doorgeven. 

"Waarom zou je voor je verhuizing nog naar het gemeentehuis gaan? Als je inlogt met DigiD hoef je alleen je nieuwe adres nog door te geven. Ik was in een paar minuten klaar. Nu de dozen nog uitpakken  :-) "

Meenemen

Om de verhuizing door te geven op het gemeentehuis, neemt u mee:

  1. Geldig identiteitsbewijs;
  2. Als u bij iemand gaat wonen, toestemming hoofdbewoner.
    Toestemming geven voor inwoning (met DigD)

Niet wachten? 

De wachttijd aan de balie kan oplopen tot 30 minuten (avondopenstelling). Met onderstaande links regelt u de adreswijziging gratis in hooguit 10 minuten.

U kunt DigiD gebruiken of een foto/scan van uw legitimatiebewijs uploaden en meesturen. Indien u geen hoofdbewoner bent, ook toestemming hoofdbewoner uploaden.

Toelichting

U moet zich laten inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u binnen de gemeente verhuist, moet u zich op het nieuwe adres laten inschrijven. Gaat u emigreren, dan moet u dit uiterlijk 5 dagen voor uw vertrek melden aan de gemeente.

Verhuizing binnen de gemeente:
gebruik afvalpas en -containers

  • Als een woning leeg komt te staan door verhuizing naar een verzorgingstehuis of door overlijden, dan kunt u nog tot het eind van de daaropvolgende maand gebruik maken van de afvalcontainers en de afvalpas voor de milieustraat.
  • Na deze periode worden de chips van de afvalcontainer en de afvalpas geblokkeerd.
  • Als het huis binnen de genoemde termijn opnieuw bewoond wordt, kunnen de afvalcontainers en afvalpas gebruikt worden tot aan de inschrijving van de nieuwe bewoner (in de Basis Registratie Personen).
  • Plaats de container(s) leeg en schoon in de schuur. Laat ze niet buiten staan.

Gerelateerde producten

Sluiten