Voor : particulier
Naar het gemeentehuis
U schrijft zich in bij de gemeente waar u gaat wonen. Hiervoor dient u een afspraak te maken door een email te sturen naar backoffice.bz@rucphen.nl (met vermelding van uw telefoonnummer) of telefonisch 0165-349500 (tussen 8.30 – 13.00 uur)
Hierbij heeft u de volgende documenten nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Een reisdocument of ander document waaruit de nationaliteit blijkt.
- Een bewijs van woonruimte (Bijvoorbeeld huurcontract of eigendomsbewijs of toestemming van de eigenaar/huurder van de woning).
- Een akte van geboorte, alleen wanneer u geboren bent in het buitenland (zie hiervoor https://www.nederlandwereldwijd.nl)
- Bij een vreemde nationaliteit: een bewijs van rechtmatig verblijf. Let op! Dit geldt niet voor mensen uit de Europese Unie.
- Wanneer u komt vanuit België, Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba: een bewijs van uitschrijving.
Ook kunnen onder andere de volgende documenten van u gevraagd worden:
- een huwelijksakte,
- een echtscheidingsakte,
- een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden),
- geboorteakten van de kinderen.
Kosten
Geen kosten (registration is free of charge)
Inschrijving
Als u vanuit het buitenland in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. De aangifte moet persoonlijk gedaan worden. Dit kan niet digitaal.
Burgerservicenummer
Bij eerste inschrijving wordt het burgerservicenummer (BSN) toegekend. Dat is een uniek persoonsnummer voor iedereen die staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP). Het BSN wordt door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens. Ook zorgaanbieders, indicatieorganen en zorgverzekeraars maken gebruik van het BSN.