U bevindt zich hier: Home > Inwoner > Verkiezingen > Voor partijen > Registratie en kandidaten

Registratie en kandidaten

Hoe registreer ik mijn nieuwe partijnaam?

Partijen kunnen hun naam (‘aanduiding’) laten registeren bij het centraal stembureau. De naam van de partij komt dan bovenaan de kandidatenlijst te staan en op het stembiljet. Partijen die hun naam willen registreren moeten een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid. Van de vereniging moeten de statuten zijn vastgelegd in een notariële akte.

Registratieverzoek indienen

Hieronder vind je een handleiding hoe je de partijnaam geregistreerd en het registratieformulier. Bij het registratieverzoek voeg je:

  • de statuten (vastgelegd in een notariële akte);
  • een bewijs van betaling van de waarborgsom (zie hieronder hoe je die betaalt);
  • een verklaring van de partij, waarin zij een gemachtigde en plaatsvervangende gemachtigde aanwijst. Deze gemachtigden mogen de inleveraars van kandidatenlijsten machtigen om de naam van de politieke partij boven de kandidatenlijst te plaatsen.

Je kunt een registratieverzoek indienen tot en met 22 december 2025 bij verkiezingen@rucphen.nl.

Waarborgsom betalen

Voor het registreren van de naam betaal je als partij een waarborgsom van € 112,50. Maak de waarborgsom over op:

  • Rekeningnummer: NL37 BNGH 0285 0073 19
  • Op naam van: Gemeente Rucphen
  • Vermeld: waarborgsom GR [naam partij]

Je krijgt deze waarborgsom terug als de partij bij de gemeenteraadsverkiezingen een geldige kandidatenlijst inlevert.

Wanneer en hoe lever ik mijn kandidatenlijst in?

Op maandag 2 februari 2026 lever je alle kandidatenlijsten en andere documenten in bij het centraal stembureau van de gemeente Rucphen. Dit doet iemand die kiesgerechtigd is voor de gemeenteraadsverkiezing in die gemeente.

Let op: lijsten die te laat of buiten de afgesproken tijden worden ingeleverd, zijn ongeldig. Ook al ze wel zijn aangenomen.

Wat moet ik inleveren?

 

Soort document

Modelnaam

Inlevereisen

Kandidatenlijst

Model H-1

Natte handtekening

Instemmingsverklaring

Model H-9

Geprinte scan of kopie

Kopie legitimatiebewijs

Voor- en achterkant

Minimaal 30 ondersteuningsverklaringen

Model H-4

Geprinte scan of kopie

Afhankelijk van de situatie lever je ook nog de volgende documenten in:

 

Soort document

Modelnaam

Inlevereisen

Verklaring van voorgenomen vestiging

Geprinte scan of kopie

Bewijs van betaling waarborgsom

Model H 12

Geprinte scan of kopie

Machtiging aanduiding boven lijst of

Model H 3-1

Natte handtekening

Machtiging samengevoegde aanduiding boven lijst

Model H 3-2

Natte handtekening

Alle in te vullen documenten vind je op de website van de Rijksoverheid.

Moet ik een waarborgsom betalen?

Nieuwe partij of geen zetel bij vorige verkiezing? Dan moet je de waarborgsom betalen. Twijfel je hierover? Ga naar de website van de Kiesraad voor meer informatie.

De waarborgsom betaal je uiterlijk 18 januari. De betaalgegevens:

  • Bedrag: € 225,-
  • Rekeningnummer: NL37 BNGH 0285 0073 19
  • Op naam van: Gemeente Rucphen
  • Vermeld: waarborgsom GR [naam partij]

Je krijgt de waarborgsom terug als jouw partij bij de verkiezingen minstens 75% van de kiesdeler haalt. Of als je geen geldige kandidatenlijst hebt ingeleverd.