Voor : particulier
U heeft een huisnummer nodig voor de bezorging van post en voor de bereikbaarheid van hulpdiensten. Het huisnummer kunt u aanvragen bij de gemeente.
Huisnummers worden toegekend aan zelfstandige verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen die voldoen aan de volgende voorwaarden:
De gemeente geeft het huisnummer door aan de officiële instanties zoals de belastingdienst. U dient zelf het nieuwe huisnummer door te geven aan de instanties die uw adres moeten weten.
Let op: In het formulier wordt gevraagd naar een situatieschets van het object waarvoor u het huisnummer aanvraagt, het netto oppervlak van de woning én een plattegrond van de oude en nieuwe situatie. Houdt deze bestanden dus bij de hand.
Het is belangrijk dat de tekeningen een duidelijk beeld geven van de situatie, de tekeningen hoeven niet volledig op schaal te zijn.
De aanvraag duurt ongeveer 2 weken.
De gemeente vraagt een postcode aan bij PostNL. PostNL beheert de postcodes. In sommige gevallen wordt geen postcode toegekend, dit hangt af van de gebruiksfunctie. Wanneer u vragen heeft over de postcode kunt u contact opnemen met PostNL.
Een huisnummer is een formeel nummer voor een adres eerbaar object (Verblijfsobject, Standplaats, Ligplaats) die wordt opgenomen in de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG).
Het toekennen van een huisnummer geeft niet automatisch het recht om op een adres te mogen wonen. Wanneer iemand niet legaal op een adres verblijft wordt dit met het toekennen van een huisnummer niet gelegaliseerd. Via het Omgevingsloket kunt u het omgevingsplan inzien.