Jaarlijks onderzoeken we als gemeente hoe cliënten de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning ervaren.
I&O research heeft het onderzoek over 2022 uitgevoerd. Hieruit blijkt dat de tevredenheid van onze Wmo cliënten over de maatschappelijke ondersteuning ruim voldoende is. De ondersteuning wordt beoordeeld met een 7,2. “Daarnaast geeft 82 procent van de mensen aan dat ze dankzij de ondersteuning zichzelf beter kunnen redden. Daarnaast blijkt dat 74 procent van de cliënten weer beter de dingen kan die die hij of zij wil. Dat soort effecten zijn voor ons het allerbelangrijkste, daar doen we het voor”, zegt wethouder Suzanne Breedveld.
Cliënten zijn in het algemeen tevreden over de ondersteuning vanuit de Wmo. Een meerderheid van de Wmo-cliënten is positief over de omgang met de hulpvraag vanuit de gemeente. Cliënten voelen zich serieus genomen (82%) en driekwart van de cliënten ervaart dat er samen naar een oplossing wordt gezocht. Ook zijn zij tevreden over de geboden hulp.
Ondanks de daling in de tevredenheid over het (keukentafel)gesprek, van het rapportcijfer 8 naar 7,2 is de meerderheid tevreden over het verloop van het gesprek. Het Zorgloket heeft zelf nagenoeg geen klachten gehad in 2022. Verklaringen voor de daling in het rapportcijfer kunnen onder andere zijn:
De gemeente deelt de resultaten waarstaatjegemeente.nl
Publicatiedatum | 12-7-2023 |
---|---|
Publicatieblad | Rucphense Bode |
Einddatum | 31-10-2023 |