Voor : ondernemer
Verkoopt u als ondernemer tweedehands artikelen? Meld u dan aan bij de gemeente via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Daarna houd u uw inkoop, verkoop en voorraad gratis bij in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Hier kunt kunt u eenvoudig controleren of een aangeboden artikel als gestolen bekend staat.
aanmelden digitaal opkopersloket
Wanneer u iets aanmeldt dat als gestolen bekend staat, krijgt de politie hiervan meteen bericht. Dat maakt het voor criminelen moeilijker om gestolen goederen te verkopen.
Alleen als u zeer regelmatig, dus niet hobbymatig, een tweedehands goed inkoopt dan wel voorhanden heeft en vervolgens doorverkoopt moet u een gewaarmerkt register bijgehouden.
Het Digitaal Opkopers Register (DOR) is de digitale variant van het wettelijk verplichte inkoopregister voor opkopers. U krijgt automatisch inloggegevens voor het DOR als u zich heeft aangemeld bij de gemeente. Dit zorgt voor minder papierwerk. Voorraadbeheer en magazijncontroles zijn door het register ook veel makkelijker. Daarnaast zoekt u in het register makkelijk op soort, merk, type of serienummer. Als u het DOR niet gebruikt, moet u het wettelijk verplichte inkoopregister voor opkopers bijhouden.
Dit kan op de website van de politie www.stopheling.nl. Heeft u een tablet of smartphone? Download dan de 'Stop Heling'app waarmee u de serie-, IMEI-, chassis- en framenummers en nummerborden kunt scannen om te zien of iets gestolen is. Ook kunt u met deze app uw voorraad op serienummer registreren. Dat helpt bij het bepalen van het bedrag voor uw inboedelverzekering, maar ook om bij diefstal uw spullen terug te vinden. Kijk op www.stopheling.nl voor de informatie over de app die bij uw mobiele apparaat past.